قرآن کریم:
یا مَریمُ إنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَةٍ مِنهُ اسمُهُ المَسیحُ عِیسَی ابنُ مَریمَ وَجیِهاً فِی الدُّنیا وَ الآخِرَةِ و مِنَ المُقَرَّبینَ)
ای مریم! خدا تو را به کلمهای از جانب خودش بشارت میدهد که نامش مسیح ، عیسی بن مریم است ؛ در حالی که در دنیا و آخرت آبرومند و از مقرّبان الهی است
آل عمران ، آیه ۴۵ .
حضرت عیسیعلیه السلام :
خادِمی یَدایَ و دابَّتی رِجلای و فِراشِی الأرضُ و وِسادِی الحَجَرُ و دِفئی فِی الشِّتاءِ مَشارِقُ الأرضِ . . . . أبیتُ و لَیسَ لی شَیءٌ و أصبِحُ و لَیس لی شَیءٌ و لَیسَ عَلی وَجهِ الأرضِ أحَدٌ أغنی مِنّی
خدمت کار من دو دست من است و مرکبم دو پای من و بسترم زمین و بالشم سنگ و گرمابخشم در زمستان مکانهای آفتابگیر . . . . شب و روز خود را با ناداری سپری میکنم و با این حال روی زمین ، هیچ کس توانگرتر و بینیازتر از من نیست
بحار الأنوار ، ج ۱۴ ، ص ۲۳۹
امام علیعلیه السلام درباره حضرت عیسیعلیه السلام فرمودند :
. . . وَلامالٌ یَلفِتُهُ و لا طَمَعٌ یُذِلُّهُ ، دابَّتُهُ رِجلاهُ و خادِمُهُ یَداهُ
نه مال و ثروتی داشت که او را به خود مشغول گرداند و نه طمعی که به خواریاش اندازد ، مرکب او دو پایش بود و خدمت کارش دو دستش
نهج البلاغه ، خطبه ۱۶۰
اقتدای حضرت عیسی(ع) به حضرت قائم(عج)
روایات متعدد، از برگشت و حضور حضرت عیسی(ع) در جبهه حضرت حجت(عج) خبر دادهاند. حضرت مسیح(ع)، حامی و مروّج حضرت حجت است که به هدایت مردم بهویژه اهلکتاب میپردازد. همچنین هنگام نماز جماعت به حضرت مهدی(عج) اقتدا میکند، چنانکه پیامبر اعظم(ص) به این موضوع اشاره فرموده است:
فینزل روحالله عیسی بن مریم فیصلّی خلفه؛[1]
پس [هنگام ظهور حضرت مهدی] عیسی بن مریم فرود میآید و پشت سر او [حضرت مهدی] نماز میخواند.
روایت نبوی دیگری، حضرت عیسی را حاکم عادل و شکننده صلیبها در عصر ظهور معرفی میکند:
والذی نفسی بیده لیوشکنّ ان ینزل فیکم ابن مریم حکماً عدلاً یکسرالصلیب و یقتل الخنزیر و یضع الجزیة؛[2]
قسم به کسی که جانم در دست اوست، نزدیک است که در میان شما، پسر مریم (حضرت عیسی) فرود بیاید. او حاکمی عادل است که صلیب را میشکند و خوک را میکشد و جزیه را برمیدارد.
شکستن صلیب، قتل خنزیر (کنایه از حرمت خوردن گوشت آن) و رفع جزیه، از نشانههای نسخ شریعت مسیحیت و ضرورت اقبال به شریعت اسلام است.
[1]. بحارالانوار، ج 51، ص 71؛ یوسف بن یحیی شافعی سلمی، عقدالدرر، باب 10، ص 291؛ لطفالله صافی گلپایگانی، منتخب الأثر، ج 3، ص 158.
[2]. بحارالانوار، ج 52، ص 382؛ صحیح بخاری، ج 2، ص 256
منبع اقتدا حضرت عیسی(ع) به حضرت قائم(عج) : تبیان زنجان