عاشورا تا ظهور

وبلاگی برای عصر هم عهدی

عاشورا تا ظهور

وبلاگی برای عصر هم عهدی

اوضاع نابسامان شیعیان اندونزی بعد از حمله و آوارگی و قطع کمک

جامعه شیعیان در شرق جاوا در کشور اندونزی با فشارهای زیادی بر اثر آوارگی و گرسنگی روبرو هستند. حداقل 190 شیعه در شرق جاوا شامل 69 زن و 61 کودک بعد از اینکه مقامات دولت محلی، تامین آب و غذای شیعیان را به خاطر کمبود بودجه متوقف کردند، در خطر هستند.

به گزارش«شیعه نیوز»، مقامات اندونزی آب و غذای شیعیان را در شرق جاوا قطع کردند. جامعه شیعیان از روستای کرنگ گیام در منطقه سمپانگ در جزیره مادورا در آگوست سال 2012 آواره شدند، زیرا عده ای در حدود 500 نفر ضدشیعه با اسلحه و سنگ به آنها حمله کردند.

در این حمله یک نفر کشته و ده ها نفر زخمی شدند. این افراد همچنین 35 خانه متعلق به شیعیان را به آتش کشیدند که چهار نفر مسوول این حمله بوده اند.

در پی این حمله شیعیان به خانه های موقت که در یک مجموعه ورزشی در سمپانگ وجود داشت، انتقال داده شدند. درآنجا حداقل امکانات وجود داشت که برای سه ماه گذشته در آنجا زندگی کرده اند. هیچ گونه دارو یا امکانات خاصی برای بچه ها یا زنان فراهم نشده است.

در روز 18 نوامبر مقامات محلی آبرسانی به مجموعه ورزشی را قطع کردند و در روز 22 نوامبر مواد غذایی قطع شد. در این مدت شیعیان آواره مجبور شدند از حداقل بودجه خود برای خرید آب و غذا استفاده کنند.

به گفته منابع معتبر، مقامات دولتی محلی به برخی از شیعیان حاضر در مجموعه ورزشی گفته اند که اگر می خواهند به خانه های خود برگردند باید مذهب خود را به مذهب سنی تغییر دهند. مقامات محلی و ملی فشار خود به این افراد را ادامه داده اند اما آنها این درخواست را رد کرده اند.

بر اساس گزارش جعفریا نیوز، گروهی داوطلب غذای روزانه شیعیان را فراهم کرده اند و عده ای نیز داوطلب کمک به کودکان و زنان شده اند.

جامعه اهل البیت اسلامی کانالی را تاسیس کردند تا بتوانند بودجه ای را برای کمک به شیعیان اندونزی فراهم کنند و از همه خواسته اند تا در حد توان خود و حتی در حد کمکی هر چند اندک به برادران شیعه خود در اندونزی یاری رسانند.

در پی حوادث اخیر و خشونت علیه شیعیان اندونزی سفیر این کشور به تهران گفت : دولت اندونزی متعهد می شود که از شیعیان حفاظت و مراقبت کند.

دیان ویرنگجرت اشاره کرد که جاکارتا هیچ مشکلی با شیعیان اندونزی ندارد و به آنها به عنوان بخشی از ملت اندونزی احترام می گذارد.

وی با اشاره به حملات علیه جامعه شیعه در جزیره مادورا در اندونزی، در ماه های اخیر گفت: اختلافات میان گروه های مسلمان در منطقه ریشه در تفاوت های قومی و قبیله ای دارد و نباید به عنوان تبعیض علیه اقلیت شیعه در اندونزی تفسیر شود.

در 26 ماه اوت، صدها مرد مسلح با داس و شمشیر یک مرد شیعه را تا حد مرگ کتک زدند و بیشتر از 30 خانه را در شهر سمپامگ در استان شرقی جاوا، به آتش کشیدند و روستاییان را مجبور کردند به مجموعه ورزشی در همان نزدیکی بروند.

در اواخر دسامبر گذشته، شیعیان در نانگکرانگ توسط افراط گرایان وهابی مورد حمله قرار گرفتند و صدها خانه و یک مدرسه شیعه را آتش زدند و روستاییان را مجبور به فرار از خانه هایشان کردند.

اندونزی بزرگترین کشور با اکثریت جمعیت مسلمان است که 240 میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از کشورهایی است که اسلام گرایان متعادلی دارد اما گروه های حقوق بشر معتقدند تعصب مذهبی در حال گسترش در این کشور است و کارهای اندکی برای مقابله با این معضل شده است.

هرچند قانون اساسی اندونزی به صراحت، از تضمین آزادی مذهب سخن می گوید، گروه های حقوق بشر بر این باورند که تحمل کشور اندونزی در دهه های اخیر درباره این موضوع کاهش یافته است و حکومت این مشکل را نادیده می گیرد.

منبع : شفقنا


برگرفته از شیعه نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد