عاشورا تا ظهور

وبلاگی برای عصر هم عهدی

عاشورا تا ظهور

وبلاگی برای عصر هم عهدی

مسجد پیامبر صلی الله علیه واله در آستانه نابودی

در خلال هفته های آینده تخریب قدیمی ترین مسجد از سه مسجد قدیمی جهان آغاز خواهد شد. این اتفاق در مدینه منوره رخ میدهد جائیکه پیامبر(صلی الله علیه و آله) دفن شده اند و مسجد عمر و ابوبکر در آنجا قرار دارد. هدف از این کار، ساختن بزرگترین مسجد جامع در جهان باظرفیت 1.6 میلون نمازگزار است.این مطلبی است که روزنامه انگلیسی "اندپندنت" فاش کرد و روزنامه های غربی و عربی آن را نقل کردند بدون اینکه بر آن صحه گذارند یا آن را نفی کنند و این حرکت آنها به دلیل سکوت کامل سعودی بر موضوعاتی از این قبیل است.

به گزارش «شیعه نیوز»، پیش بینی شده که عملیات ساخت این مسجد جدید در پایان مراسم حج امسال آغاز شود. بر اساس نقشه ها و مدارک قرار است ساختمان این مسجد جدید تا غرب مسجد کنونی در جائیکه قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) است و بالای آن قبة الخضراء (گنبد سبز) قرار دارد همان جایی که صحابه نیز نزدیک به آن دفن شده اند و بالای آن قبه های نقره ای نصب شده است، کشیده شود. در خارج از محدوده مسجد کنونی سه مسجد به نامهای مسجد ابوبکر،عمر و غمامه،طبق گواهی دوره خلافت اول بنا شده .گزارش ها و اظهارات دولت سعودی در این مورد بسیار کم است که آیا طرحی در حفاظت از این مساجد یا انتقال آنها به جایی دیگر بعد از قطعه قطعه کردن سنگ هایش وجود دارد یا نه؟ اما محافل باستان شناسی عربستان اذعان کردند که از آنها هیچ کاوش باستان شناسی در منطقه خواسته نشده است نه به این دلیل که اینها اثار تاریخی معروفی نیستند که به عهد صحابه بر میگردد بلکه کاملا بر عکس، سعودی به این آثار به چشم ننگی می نگرد که قابل تحمل نیست و ایدئولوژی وهابیت مبنی بر نابودی شواهد باستانی و تاریخی اسلامی را دنبال میکند.

این وضعیت باعث خشم محافل علمی سعودی و اسلامی شده است. کسانیکه میترسند شعار نوسازی در مدینه منوره هم اجرا شود و شواهد تاریخی شهر که به عهد ظهور اسلام برمیگردد نابود شود و دلیل این ترس تجربه شهر مکه است که بر اساس گزارش مرکز پژوهشی "الخلیج" که مقر آن در واشنگتن است آثار تاریخی آن تا 95 درصد نابود شده است.. مرجع نوسازی مکه مکرمه قوانین نماز را نیز در آن تغییر داد ، در مسجد الحرام همه مسلمانان به تساوی می ایستادند اما طرح های ساختمانی جدید که دولت سعودی اجازه اجرای آن را داد این قانون را شکست و برای ثروتمندان و صاحبان نفوذ این امکان را به وجود اورد که بتوانند از بالا به مسجد نگاه کنند و فقط کافی است که نمازگزار وجه اجاره ی اتاق یا بالکنی فاخر را بپردازد تا به خدماتی دست یابد که اسلام موافق با آن نیست. مشکل نابودی تاریخ نیز هست.برای ساخت ساختمان " جبل عمر" مقامات سعودی قلعه "الاجیاد العثمانیة" و تلی که بالای آن بود را نابود کردند و شکل تاریخی و جغرافیایی مکان را تغییر دادند. تغییرات مدینه که از ده سال پیش آغاز شده است محدود به این مکان نیست بلکه به آثار حقیقی ظهور دین اسلام نیز رسیده است. خانه ای که پیامبر (صلی الله علیه و آله) در آن متولد شده بود به کتابخانه تبدیل شده و خانه ی همسرش خدیجه از بین رفته، اما مکان جنگها چون جنگ بدر به حمام های عمومی تبدیل شده و مسجد ابوبکر به مکانی برای برداشت پول تغییر یافته و به جای منزل او هتل میلتون بنا شده و مسجد ابو قبیس به قصر پادشاهی تبدیل شده است.

حکومت سعودی عملیات تخریب را به بهانه توسعه توجیه میکند زیرا عربستان در رشد جهانگردی دینی از پیشتازترین کشورهاست. مراسم حج به دلیل پایین آمدن قیمت های بلیط هواپیما در این برهه برای ملیونها نفر از سرتاسر زمین ممکن میشود و تعداد حجاج به 12 ملیون نفر میرسد که پیش بینی میشود در سال 2025 به 17 ملیون نفر برسد و هر ساله این مراسم شاهد حوادثی چون آتش سوزیهایی که گاه باعث مرگ صدهه نفر میشود، است به همین دلیل نیاز به مساحت هایی بیشتر برای تامین سلامت زائران است اما این یعنی اینکه باید همه مکانهای تاریخی دال بر ظهور اسلام نابود شود یا اینکه این اقدامات ناشی از ائدئولوژی وهابیت مبنی بر حرام بودن زیارات قبرها و ضریح هاست؟و سکوت حکومتی و مردمی بر این موضوع تعجب آور است. جهانی که چند وقت پیش به خاطر فیلم توهین امیز نسبت به پیامبر به موجی از خشم و نفرت تبدیل شده بود در مقابل تخریب شواهد تاریخی دینی سکوت کرده و آن را پذیرفته . پس چگونه این نابود کردن وهابیت توجیه شود؟ و آیا عاقلانه است که مسلمانان در قبال نابودی قبر پیامبرشان سکوت کنند؟


برگرفته از سایت شیعه نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد